ارتباط جمعی



 

ارتباط جمعی و ویپگیهای آن:

 

به سه عصر : کشاورزی صنعتی ارتباطات و اطلاعات

 

دهکده جهانی              Global village

 

ارتباط                         communication

 

در فرهنگ فاسی چه لفظهایی وجود دارد؟

 

پیوند دادن ، گزارش دادن ، تماس گرفتن ، نشر کردن

 

انتقال دادن ، رساندن  convey     بخشیدن     bestow

 

تعریف ارتباط :

 

اولین تعریف : ارسطو 2300 سال قبل از میلاد در کتابی بنام (ایتوریتا) یا علم معانی بیان ، اقناع و ترغیب

 

ارتباط عبارت است از جستجو برای دست یافتن به کلیه وسایل و امکانات موجود برای اقتاع و ترغیب دیگران

 

دومین تعریف : ادوین امری(emery ): کتاب مقدمه ای بر ارتباط  جمعی  از فردی به فرد دیگر

 

ارتباط عبارتست از فن انتقال اطلاعات و افکار و رفتارهای انسانی از شخصی به شخص دیگر

سومین تعریف: تئودور نیوکامب (new comb) : تاثیر : پذیرش : Impression

 

هر گاه شخصی تاثیری را بپذیرد که دیگری در مورد او اراده کرده است (دومی با اولی ارتباط برقرار کرده است)

فقدان ارتباط یا بعبارت دیگر اهمیت ارتباط در زندگی اجتماعی چیست ؟

 

1-    شکل گیری زبان ( مهمترین وسیله ارتباطی)

2-    انتقال دستاوردها، میراث بشری به نسلهای بعدی امکانپذیر نبود

3-    صدمه روحی ، روانی ، اجتماعی ( انواع آسیبهای اجتماعی ، روانی، ...)

 

 

 

منظور از مثلث ارتباطی یا ابرشاه ارتباطی چیست؟

 

ابر شاهراه اطلاعاتی یا مثلث ارتباطی عبارت است از سه صنعت رایانه( سخت افزار و نرم افزار) فیلمسازی( سینما و تلویزیون) مخابرات (ارتباطات دور).

 

منظور از بزرگراه اطلاعاتی  

 

که مستلزم هزینه ، سرمایه گذاری و تحقیق می باشد شامل سه صنعت  رایانه، ماهواره، صنایع هوایی و فضایی می باشد

 

 

انواع ارتباط  (با توجه به چگونگی ایجاد را بیان کنید)

 

1-  ارتباط مستقیم                          Direct .c

2- ارتباط غیر مستقیم                 ]In direct.c

3- ارتباط جمعی                      Callective.c

 

 

 

انواع ارتباط از نظر اشخاصی که در آن مشارکت دارند

 

1-    ارتباط شخصی

2-    ارتباط غیر شخصی

3-    ارتباط جمعی

 

ویژگیهای ارتباط مستقیم :

 

1-    چهره به چهره عمیق

2-    فرصت جابجایی فرستنده و گیرنده پیام وجود دارد

3-    امکان تصحیح یکدیگر وجود دارد

4-    قابل رویت بودن آثار پیام

 

ویژگی بارز این ارتباط عاطفی و صمیمانه بودن آنست

 

از نظر جمعیتی ارتباط مستقیم میتواند یک به یک یا یک به چند باشد ، در این ارتباط میتوان از ارتباط  کلامی (کلام و بیان شفاهی) و غیر کلامی (نگاه ، لبخند ،حرکات دست و بدن) استفاده کرد

 

محدودیتهای ارتباط مستقیم : 1- زمان و مکان  2- فرار بودن پیام شفاهی

 

ویژگیهای ارتباط غیر مستقیم یا ثانوی: این ارتباط وقتی برقرار میشود که امکان تماس رودررو وجود ندارد  شرط ورود به ارتباط غیر مستقیم  افزایش جمعیت می باشد

 

1-    بیان کتبی و چاپی جایگزین بیان حضوری و شفاهی میشود

2-    جدا شدن پیام از فرد و تبدیل به نوشته دستی و چاپی مثل کتاب ، مجلات ...

3-    عدم شناسایی پیام دهندگان و پیام گیرندگان

 

ارتباط جمعی :

 

ارتباط غیر مستقیمی که از طریق مطبوعات پر تیراژ و مخصوصاً وسایل ارتباط نوین نظیر رادیو و تلویزیون بین گروههای وسیع انسانی ایجاد میگردد، ارتباط توده ای یا جمعی تلقی میشود. این ارتباط در اصل یک ارتباط یک طرفه است

 

ویژگیهای ارتباط جمعی:

 

1-    مخاطبان ناهمگون و پراکنده می باشند

2-    قابل رویت بودن آثار پیام با تاخیر

3-    تکثیر پیام به میزان زیاد

4-    سرعت عمل زیاد

5-    ارتباط سطحی و ناپایدار

 

تعریف دوم ارتباط جمعی ( دنیس دفلور) : ارتباط جمعی در واقع روندی است که طی آن دست اندرکاران حرفه ای ارتباطات ، وسیله ارتباطی را طراحی کرده و از آن برای پخش پیام بصورت وسیع ، گسترده ، سریع و پیوسته برای رسیدن به اهدافی خاص و رساندن معانی معین و اعمال نفوذ در مخاطبانی انبوه و ناهمگون که بصورت گزینشی به برنامه ها توجه میکنند ، استفاده می نماید.

 

انواع دیگری از ارتباطات

 

1-    نوشتاری و غیر نوشتاری

2-    ملی و فراملی

3-    زمانی و غیر زمانی

4-  کلامی  ( verbal) و غیر کلامی( non verbal) مانند ارتباط نمادین( مثل تابلو) زبان بدن (مانند حرکات بدن) و فرازبانی (هر چیزی غیر از زبان)

 

گوینده                                       پیام                                           گیرنده

 

فرستنده                                     پارازیت                                      مخاطب

 

ارتباط گر                                    بازخورد با تاخیر                           رمز خوان

 

 

رمز گزار

 

مدل: عبارت از نمونه کوچک شده یک پدیده که اجزا و روابط بین آنها و قسمتهای مختلف آن پدیده را نشان می دهد مانند ماکت ساختمان

 

مدلهای ارتباطی:

 

1-    مدل ارسطو: (پیش مدل ارتباطی اولین مدل ارتباطی ساده ترین مدل ارتباطی) . مدل سه عنصری : گوینده گفتار مخاطب

 

2-    مدل هارولد لاسول: ( سردمدار مکتب جامعه شناسی ارتباط است بنیانگذار مکتب مکانیستی) ، مدل W

 

مدل 5 عنصری که دو عنصر اضافه نسبت به ارسطو عبارتند از وسیله ارتباطی و تاثیر

 

تحقیقات مرتبط بدنبال 5 سوال : 1- چه کسی 2- چه میگوید 3- به چه کسی میگوید 4- با چه وسیله 5- با چه تاثیری

 

از نظر لاسول بازتاب یا آنی است یا با تاخیر غیر قابل پیش بینی می باشد

 

از نظر لاسول مهمترین ویژگی تاثیر پیام می باشد

 

3-  پل لازارسفلد:  مدل لاسول اگر چه در زمان خود بسیار باارزش بود اما بقول لازارسفلد در آن پیوسته این سوال مطرح است که چرا بجای اینکه از خود سوال کنیم که وسایل ارتباط جمعی با مردم چه می کنند از خود بپرسیم که مردم با وسایل ارتباط جمعی چه می کنند و چه تاثیری بر فرایند ارتباط دارند؟ آنها چه کسانی هستند؟ و از چه طیفهایی تشکیل می شوند ( توجه به مخاطب می باشند)

4-  مدل شنن و ویور: (1949) : این دو شخص عنصر جدید ارتباط که اثر منفی دارد را پیدا کردند  الف) پارازیت : این اختلال می تواند روی پیام و کانال ارتباطی تاثیر بگذارد . ممکن است یک قطع صدا ی رادیوی ، یک محرک نامربوط در خواندن و یا شنیدن ، در کلام دیگری پریدن یا صدای نارسای یک تلفن باشد. در مدل ایشان مانند لاسول تنها به عناصر تشکیل دهنده ارتباط توجه شده  و به بازتاب اثرات پیام گیران و ویژگیهای آنها به پیام دهنگان توجهی نشده است

5-  واژه دروازه بانی خبر از پورت لوین (1948)  گیت کیپر  - gate keeper مدل ارتباطی وایت : از واژه دروازه بانی خبر استفاده کرد  مدل ساده دروازه بانی خبر :

مضامین خبر

 

      ( N)

 

                           N2                                                    N1            

 

مخاطب                                                       N2                                                    

 

                          N3                                                     N3            

 

   dir="LTR">N4            

 

6- مدل ارتباطی آبراهام مول: (             

چار چوبه اجتماعی فرهنگی حاکم بر آفرینندگان پیام

 

 

 

                      

 

                       

 

                                                                               

 

                                                  توان خلاقیت و نوآوری   

                                                            



                           نوآوری

 

 

 

 

 

 

 


 

                                                                                                       

جمع متخصصین ( محله روشنفکری)

 

                                    

 

 



 

 

                                                                                                 رسانه ها

 

                                                       تایید

                                                                        علمی ، هنری ، فنی ( طی مسیر سختترو ماندگاری بیشتر

 

                                                منبع خبرهای تازه    

 

                                                                        خبرهای روز مورد علاقه مردم

 

                                         بگوش مخاطبین می رسانند

 

                                                          

               یک موزائیک به موزائیکهای قبل چهارچوب حاکم افزوده میشود

 

حرک

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 18 دی 1390برچسب:, | 15:16 | نويسنده : dabir |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.
?